Ikääntyvien aktivointi- ja muistipelit

Hiiri –pelihiiripeli

Tässä huomio- ja koordinaatiokykyä kehittävässä pelissä hiiri tavoittelee juustoa. Hiiren saatua juustopalan, juusto siirtyy summittaisesti toiseen kohtaan. Jokaisesta juustopalan saavuttamisesta pelaaja saa 10 pistettä.

Hiirtä ohjaillaan kääntelemällä mobiililaitetta (kännykkä tai tablettiPC), joka toimii sekä pelin näyttönä että peliohjaimena. Näytön keskellä oleva pilari on kierrettävä. Pelin vaikeusaste lisääntyy, kun tietyn pistemäärän saavuttamisen jälkeen näytölle ilmestyy kissa, joka alkaa jahdata hiirtä. Hiiren on väisteltävä kissaa.

Peli päättyy automaattisesti, mikäli kissa saavuttaa hiiren tai kun 1 minuutti peliaikaa on tullut täyteen. Saavutettu pistemäärä näkyy pelinäytön vasemmassa alareunassa, ja juokseva peliaika alareunassa oikealla.

 

Trail Making –peli

Trail making peli on muistipeli, joka on kehitetty vastaavan muistihäiriöiden diagnosointivälineen pohjalta. Peli käynnistyy  valitsemalla vaikeusaste (kuinka monta numeroa tai numeroa ja aakkosta näytölle halutaan; (”select level”). Pelin logiikkana on painaa tunnistinpainikkeita numerojärjestyksessä.  Mitä enemmän numeroita näytöllä on, sen vaikeampi peli on.

Oikein valitun numeron ympärillä värikehys muuttuu vaaleaksi.  Väärin valittu numero muuttuu punaiseksi.  Peli rekisteröi, mikäli valitset väärän numeron. Peli pysähtyy automaattisesti neljän virheen jälkeen, tai kun peliaika on mennyt umpeen. Tavoitteena on siis mahdollisimman nopeasti valita numerot oikeassa järjestyksessä. Mitä nopeampi ja vähemmillä virheillä suoritus on, sen parempi on tulos.

yhistettykuva

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.